Bir Sayfa Seçin

Ruh Sağlığı ve Beslenme

Ruh Sağlığı ve Beslenme by Wicode

Besinlerin insanın ruh sağlığı üzerinde olumlu ya da olumsuz yadsınamaz etkileri vardır. Ruh sağlığı ve beslenme ilişkisi geçmişten bugüne araştırlan ve çoğu zamanda güçlü bir bağ ile karşılaşılan bir ilişkidir. 1930’lu yıllarda şizofreni hastalarının genelde kötü beslenen kişiler olduğunu söyleyen arşivlerden günümüzde omega-3’ün depresyonu azaltmasına kadar…

Gıdaların içerisinde bulunan birtakım bileşenler, vücudumucda kimi hormonların salgılanmasına sebep oluyor. Bu besinler bazen bize mutluluk hormonu, yani seretonin salgılatıyor bazen de stresee sokabiliyor. Sakinleştirici çaylar, enerji artıran barlar birçok farklı beslenme yöntemi ile ruh halimize müdahale edebiliyoruz. 

Doğru, dengeli ve düzenli beslenmek daha iyi hissetmenize yardımcı olacaktır. Bunun için hayatınızda büyük değişiklikler, vazgeçmeniz gereken gıdalar ya da kendinizi tüketmeye mecbur bırakacağınız besinlere gerek yok. Ruh sağlığı ve beslenme arasındaki ilişkiyi yeme alışkanlıklarımız da yönetiyor. Örneğin hazımsızlık kimseyi mutlu edecek bir durum değildir, gereğinden fazla ve hızlı yemek yemenin yaratacağı hazımsızlık sizi mutsuz edecek bir durumdur. 

Bizi içerik olarak etkileyen besinlere örnek verelim, mesela şekerli ve beyaz unlu besinler. Yani glisemik indeksi yüksek olan tüm besinler. Tüm karbonhidratlar kandaki şeker miktarını aynı hızda yükseltmez kimi daha hızlı kimi daha düşük bir hızda bu etkiyi yaratır. Glisemik indeks bu hızı ölçme sistemidir. Glisemik indeksi yüksek olan gıdalar kan şekerini daha hızlı yükseltebilir. Bu da vücudumuzda sebep olduğu ani değişimi sebebiyle bizi strese sokar. Aslında çoğumuz tatlı besinleri mutluluk ile eşleştiririz kafat gerçekte sebep olduğu şey ise strestir.

Koyu yeşil yapraklı sebzeler de bizi güçlü etkileyen besinler arasında yer alır. Bunun sebebi ise magnezyum açısından oldukça zengin olmalarıdır. Depresyon tedavisinde genellikle eksikliği görülen, regl dönemlerinde kanda normalin altına inen minerallerden bir tanesi de magnezyumdur. Koyu yeşil yapraklı sebzeler ve kabak çekirdeği zengin magnezyum barındırır. Özellikle spor yapan insanlar, kilo verme sürecinde olanlar magnezyum dengelerine dikkat etmelilerdir. Magnezyum mutlu eden pozitif bir enerji sağlar. 

Birçok besinin farklı içerikleri ve farklı etkileri vardır, kendi olağan beslenme alışkanlığınızda sık tükettiğiniz besinlerin içeriklerine ve değerlerine bakıp siz de gözlemler yapabilirsiniz. Süt ve süt ürünleri, kırmızı et, beyaz et, şeker, beyaz un gibi temel diyetlerimizde yer alan bu ürünlerin aslında gün içerisindeki huzurumuza etkisi büyük. Bu nedenle, farkındalık sahibi olup, daha gelişmiş bir beslenme tercih etmek size iyi gelecektir.