Bir Sayfa Seçin

Egzersiz Yapmak İyi Hissettirir mi?

Move the Body Heal the Mind Dr. Jennifer J. Heisz

McMaster Üniversitesi Kinesiyoloji Bölümü’nde Doçent olan Jennifer J. Heisz egzersiz yapmanın beyin sağlığı üzerindeki etkilerine ilişkin araştırma programını desteklemek için 1 milyon doları aşan NeuroFit Laboratuvarı’nı yönetmektedir. Dr. Heisz derecelerini Bilişsel Sinirbilim (McMaster) alanında yüksek lisans ve Baycrest Hastanesi’ndeki (Toronto) Rotman Araştırma Enstitüsü’nde Beyin Sağlığı ve Yaşlanma alanında doktora sonrası burslu bir şekilde tamamlamıştır.

Heisz son çıkan kitabında, “Bedeni Hareket Ettirin, Zihni İyileştirin” , kendi tecrübesiyle sahip olduğu bilimsel akademik yanını sentezlemiş ve zihin & beden arasındaki ilişkiyi anlatmaya çalışmış. Örneğin düzenli egzersiz yapmanın anksiyeteye nasıl iyi geleceğini açıklamış:

“Her antrenmanın sonunda, egzersizle artan nöropeptid Y nedeniyle, tipik olarak kaygıdan kısa bir süreliğine kurtulursunuz. Bu bir dayanıklılık faktörüdür. Beynin tehlikeyi algılayan ve bizi yüksek alarma geçiren kısmı olan endişeli amigdalayı yatıştırmaya yardımcı olur. Son birkaç yıldır, pandemi ile birlikte amigdalamız hiper-uyanık durumda ve neredeyse sürekli bir stres tepkisi veriyor. Egzersiz, nöropeptid Y’yi yukarı doğru düzenleyerek, endişeli amigdalayı yatıştırmaya, korkuyu ve aşırı uyanıklığı azaltmaya ve bizi daha sakin tutmaya yardımcı olur.”

Kitabında yer yer egzersiz planlarının düşünme mekanizmamızı da etkileyebileceeğinden bahseden Heisz “Vücudunuzu daha yaratıcı hareket etmesi için eğiterek, zihninizi daha yaratıcı düşünmesini sağlayabilirsiniz” diyor. 

Her ne kadar çeşitli egzersizlerin mental sağlığa iyi geldiği bize faydalı olduğu aşikar olsa da çok yoğun ve zorlayıcı sporların yapılmaması gerektiğini de dile geitriyor. Halihazırda oldukça stresli ve baskı altında hissediyorsanız kendinizi ekstra zorlamanın sandığınız gibi bir faydası olmayacağını belirtiyor. Anksiyete, yani kaygı bozukluğu ile mücadele eden bireylerin rahatlatmaya yönelik, zorlamadan uzak egzersizler tercih etmesi gerektiğini söylüyor. 

Okuyanların şaşkınlıkla ufuklarının geliştiğini, kendilerine dair çözümler ile çeşitli olmlu çıkarımlarda bulunduklarını söylemesi de aslında hepimizin mental sağlığımıza en az fiziksel sağlığımız kadar hassasiyet göstermemiz gerektiğini ispatlıyor. Farkında olmadan fiziksel egzersizden uzak kaldığımız zaman dilimi boyunca zihnimizi de olumsuz etkileyebiliyoruz. Bu kitabında, bilim insanı ve araştırmacı Jennifer Heisz, fiziksel aktivitenin birçok kategoride (zihinsel hastalık, hafıza, bağımlılık, uyku, vb.) zihinsel işlevi nasıl iyileştirebileceğini araştırıyor ve anlaşılabilir bir dille anlatıyor. Egzersizin hepimiz için iyi olduğunu biliyoruz fakat bunu aslında klişe bir bilgi gibi bir kenara atıyoruz maalesef. Bu sefer bilimsel gerçeklikler ve bireysel tecrüblerer eşliğinde aslında aynı anda kendi sağlımığıza ne kadar faydalı olabileceğimizi keşfedebiliriz!